Батьківські збори на тему:
«Сенсорне виховання за методикою Марії Монтессорі» (майстер клас)
Формування сенсорно-пізнавальної компетенції здійснюється в процесі сенсорного виховання. Сенсорне виховання, направлене на формування повноцінного сприйняття навколишньої дійсності, служить основу пізнання світу, першим ступенем якого є чуттєвий досвід. Саме дошкільний вік є найбільш сприятливим для вдосконалення діяльності органів чуття, що забезпечують повноцінні й різнобічні уявлення про довкілля.
На сучасному етапі реформування системи освіти в Україні широкого розповсюдження набуває система виховання італійського педагога М. Монтессорі. Свої погляди щодо сенсорного виховання М. Монтессорі виклала у праці «Метод Монтессорі» (1909). Ця книга стала відомою на теренах України під назвою «Будинок дитини. Метод наукової педагогіки». «Сенсорика» – один із напрямків виховання,що увійшов до книги, розроблений М. Монтессорі з урахуванням природної потреби дитини у пізнанні.
М. Монтессорі вважала, що знання не підкріплені чуттєвим досвідом, мають не стійкий характер та незрозумілий для дитини зміст. Саме тому, за методом М. Монтессорі сенсорний досвід дитина накопичує працюючи зі спеціально створеним дидактичним матеріалом. Дидактичний матеріал, розроблений М. Монтессорі, зорієнтований на розвиток певних сфер відчуттів, вироблення уміння слухати тишу і звуки, розрізняти кольори, форму, вагу тощо. Такий матеріал сприяє зосередженню уваги на деякій ізольованій властивості предмета. Для прикладу – в об’ємі – циліндри, куби і призми, в довжині – поділені на дециметри палиці, в шумах – циліндричні коробочки з різним умістом. Дидактичний матеріал не просто сприяє розвитку органів чуття дитини, а й спрямовує її до певних розумових дій, допомагає розрізняти, впорядковувати враження; дає можливість дитині самостійно набувати знання про якості предметів і відкривати свій внутрішній світ .
У чому полягає цінність дидактичного матеріалу?
Він дає поштовх до самовиховання. Отримавши будь-який з дидактичних предметів, в порядку певної поступовості, дитина зацікавлюється грою, відштовхуючи всіх, хто бажає їй допомогти, і прагне залишитися вічна-віч зі своїм завданням. Якщо вона припустилася помилки, то матеріал цей такий, що дитина сама зразу помічає і виправляє помилку. Таким чином, дидактичний матеріал «контролює» кожну помилку. Саме в цих помилках полягає величезне виховне значення. Вони примушують дитину зосереджувати увагу на різниці розмірів і порівнювати, а в цьому порівнянні полягає психосенсорна вправа.
Уся суть вправ — у самовиправленні, самонавчанні. Якщо ж дитина виконує якусь справу безпомилково і швидко, то вона її переросла, і цей матеріал для неї некорисний.
Під час використання дидактичного матеріалу вихователь не повинен втручатися; він мало викладає і багато спостерігає. Він лише демонструє предмети, що, по-перше, приваблюють увагу дитини, а по-друге, містять раціональну поступовість стимулів.
Спочатку увага дитини зосереджується на окремих стимулах (предметах), тобто поле свідомості дитини обмежується одним предметом, і для цього в деяких випадках, наприклад, при вихованні чутливості, Монтессорі радить ізолювати інші чуття. Так, наприклад, вправи на виховання чуття слуху виконують у темряві, застосовують зав’язування очей дітям, тихий голос, шепіт.
Повторні вправи у вихованні чуттів, при самоконтролі та самовиправленні з боку дитини, на думку Монтессорі, ведуть її від відчуттів до ідей, від конкретного до абстрактного та до асоціювання ідей, інакше кажучи, до розумового виховання.
Через те, що виховання чуттів, за Монтессорі, полягає у повторенні вправ заради самих вправ, то ці вправи є розумовою гімнастикою, і ця гімнастика сприяє формуванню інтелекту.
У дошкільній педагогіці дидактичні вправи з давніх-давен уважали основним засобом сенсорного виховання. На них майже повністю покладається завдання формування сенсорного розвитку дитини: ознайомлення з формою, розміром, кольором, простором, звуком. Дидактичні ігри — впливовий засіб формування сенсорних здібностей у дітей молодшого дошкільного віку. З розвитком системи суспільного дошкільного виховання така форма його організації активно входить у життя дітей дошкільного віку.
Немає коментарів:
Дописати коментар